Szeretném tisztázni a 3 fogalom jelentésében illetve tartalmi különbségeit, mert számtalan esetben előfordul hogy a megbízóim előre limitálják az időt akár a tréning teljes időtartamának felére, hiszen úgy vélik ez csak egy előadás, amiből csak egy témát el kell venni és már készen is vagyunk. Hát ez sajnos ez nem ilyen egyszerű. Sokan voltak akik azt mondták a tréningem után:
” több értékesítési és kommunikációs tréningen voltam, de halálra untam magam, mert állandóan a tréner beszélt és már nem tudtam figyelni. Ez viszont egészen más volt! Folyamatosan volt valami feladat és rengeteg játék!”
IGEN! A TRÉNINGEK ESETÉBEN 20% ISMERET ÁTADÁS – 80% GYAKORLÁS!
Nos akkor nézzük a három fogalom közötti alapvető különbségeket (a teljesség igénye nélkül), hogy ne keverje össze őket:
1. ELŐADÁS: Létszámát tekintve korlátlan, Idejét tekintve lehet egész napos, de akkor több előadóval, ha egy előadó van akkor félnapos maximum. Ha egész napos program akkor az előadások lehetnek egymástól függetlenek témában, amennyiben a központi nagy témához kapcsolódnak.
Interakció: nincs. Az előadó fix idő alatt folyamatosan kommunikál de ez a kommunikációs csak egy irányú. Esetleges kérdések felmerülhetnek, de az esetleges válasz felvetette egyéb kérdésekre nem tér ki, mert tartja magát az előadó a már előre megírt beszédéhez. A kommunikáció egyirányú adó-vevő között. Gyakorlati rész nincs!
Előadó személye: gyakorlatilag bárki lehet. Nyilván egy szakmai konferencia előadóinak kompetensnek kell lenniük, de egy életmódprogramban, vagy motivációs előadásokban nincs igény a magasan kvalifikált előadóra. Az előadói képességének magasnak kell lennie, másodlagos maga a tudás fitogtatása, sokszor elegendő ha nagyon meg tudja fogni és megtartani a figyelmét a résztvevőknek! Harmadlagos szempont a tapasztalat a témában. Meg kell ragadnia a hallgatók figyelmét, de nem szükséges erre hajtania, mert a magas létszám miatt ez lehetetlen.
Célja: egy kellemes nap eltöltése mellett, a résztvevő azt visz haza belőle amit akar, és ami tetszik neki azt felhasználja. A résztvevőre van bízva mi az amit hasznossá tesz, illetve mit kezd magával az ismeretanyaggal. Ismeretanyag átadása, kompetenciamérés nélkül.
Árak: egy egész napot konferencia lehet a csillagos ég is, amit árban megadnak, ez a szakmaiságtól függ, de minimum 20 ezer forint.
2. OKTATÁS : Létszámát tekintve korlátlan is lehet. Egyetlen oktató tartja, lehet akár egész napos, több éves, hónapos, de tanórai munkarendben is ez működik a jelenlegi oktatási rendszerben. A kommunikáció egyirányú adó -vevő között.
Interakció: alapvetően nincs , a kérdésekre adott esetben válaszol de kötötten ragaszkodik az előre megírt oktatási célokhoz, ezért nem tud kitérni minden kérdés megválaszolására. Gyakorlati rész általában 20%, de oktatás és oktató függő.
Előadó személye: csak és kizárólag az oktatás anyagához kapcsolódó szakirányú végzettséggel minimum rendelkeznie kell! Másodlagos az előadói képessége, erősebb a tudásának elismerése, csak másodlagos hogyan adja át azt. Mindenképp meg kell említenem, hogy ettől függetlenül a legjobb oktatók azok akik fejlesztik előadásmódjukat, és kommunikációjukat. Harmadlagos szempont a tapasztalat az adott témában. Meg kell ragadnia a hallgatók figyelmét, de nem szükséges erre hajtania, mert a magas létszám miatt ez lehetetlen, és a hallgatónak fontos a figyelem, hiszen neki kell majd számotadni a tudásáról.
Célja: ismeretanyag átadása, kompetenciaméréssel! Minden oktatási célt csak úgy teljesíthetnek a hallgatók, ha utána az ismeretanyagról számadást adnak. Ezzel mérik azt, hogy mennyit tudott elsajátítani az adott oktatásból. Az oktatás az egyetlen ismeret átadási forma ahol meg lehet bukni! 🙂
Árak: mivel ez a legszélesebb körű ismeretanyag átadási típus, így aztán bármennyit lehet érte kérni.
3. TRÉNING: Létszámát tekintve minimum 5 maximum 20 fő, ha egy tréner tartja a tréninget. Van nyílt illetve zárt tréning. A nyílt tréning ki van hirdetve, és egymástól független egymásnak ismeretlen személyek jelentkezhetnek rá. A zárt tréningen csak egy adott cég, vagy egy adott embercsoport vehet részt. A kommunikáció több irányú az adó és vevők között. Időintervallumot tekintve a legrövidebb tréning 1 napos!!!
Interakció: folyamatos interakció, nem csak a tréner és a részvevők között hanem a részvevő-résztvevők között is. Ismeretanyag átadás 20%, gyakorlat 80%! Játékos tanulás! A tréning alatt felmerülő kérdéseket kivesézzük senki soha nem marad kérdés megválaszolása nélkül.
Tréner személye: mindenképp rendelkeznie tréneri vizsgával és ajánlott pedagógiai ismeretekkel rendelkeznie, előadói képessége legyen erős, és a tudás szintje igazodjon ahhoz amilyen tréninget tart és fontos, hogy az adott témakörben legyen tapasztalata. Mindhárom tényező nagyon fontos (előadói képesség- tudás- tapasztalat) , mert az egész tréning alatt a figyelmet fenn kell tartani, hiszen a tréning közben vannak a képességek mérései és a feladatokkal kapnak visszajelzést a résztvevők illetve a tréner is arról, hogy sikerült-e megérteni illetve átadni a tudásanyagot.
Célja: valamely képesség fejlesztése, vezetők által meghatározott célok eléréséhez szükséges kompetenciák fejlesztése, egyes működési mechanizmusok megértésével. Minden résztvevő egyéni fejlesztése, a többiek segítségével és a tréner vezetésével. Minden résztvevő monitorozva van, mindenkire külön figyelmet fordít a tréner! A tréning résztvevők hasznos tudással és gyakorlati tapasztalattal lesznek gazdagabbak.
Árak: nyílt tréningek általában 25.000 ft-tól kezdődnek. A zárt egyedi tréningek amit általában egy naposak kb. 100.000 ft/nap kezdődnek ez a minimum ár a jelenlegi piacon. Rengeteg felkészülést igényel, és precizitást , illetve előzetes egyeztetést.
ASSZISZTENSEK GYÖNGYE TRÉNING KÉP:
Most, hogy már tudja mi a három fogalom közötti különbség segíteni fog a döntésében amikor szeretné kollégáit, csapatát, fejleszteni képességeikben, hogy a cégük hatékonyabban és gördülékenyebben tudjon működni!